Zdrowie od małego!

Prawidłowe odżywianie od najmłodszych lat

Miesiąc: Maj 2019

Makaron dla dzieci to samo zdrowie!

Makaron często jest uważany za tuczący i mało wartościowy, jednak w rzeczywistości jest to ważny składnik diety dzieci. Dzięki niemu pociechy mają mnóstwo energii do codziennej zabawy, a posiłki stają się dla nich prawdziwą przyjemnością. Dlaczego warto podawać dzieciom makaron?

Jaki makaron dla dzieci wybrać?

Najzdrowsze są makarony pełnoziarniste, w których znajduje się sporo błonnika, witamin z grupy B oraz cukrów złożonych, dających uczucie sytości na dłużej. Maluchy rzadko lubią makarony pełnoziarniste, ale bez przeszkód można podawać im klasyczne makarony. Dobrym wyborem są muszelki, falbanki i inne kształty produkowane z semoliny z pszenicy durum. Jest to mąka znacznie bogatsza w składniki odżywcze niż jej zwykły, pszenny odpowiednik. W semolinie znajdują się nienasycone tłuszcze, białka, witaminy z grupy B i luteina chroniąca wzrok. Mąka z pszenicy durum ma niski indeks glikemiczny, dlatego makaron dla dzieci z niej wyprodukowany daje energię na dłużej i chroni pociechy przed zachorowaniem na cukrzycę w przyszłości.

Makaron dla dzieci z semoliny łatwo połączyć z różnymi składnikami, by stworzyć smaczne danie. Delikatny smak trafia w gusta małych smakoszy, a lekkostrawność chroni przed wzdęciami i bólem brzuszka. Kluseczki do zupki lub z mięsnym, chudym sosikiem mogą zjadać nawet niemowlęta, które ukończyły 6. miesiąc życia. Będą im smakować potrawy takie jak pulpeciki z indyka w sosie pomidorowym z makaronem, czy też delikatny rosół z kury z nitkami.

Makaron dla dzieci bezglutenowy

Od 6. miesiąca życia w diecie maluchów powinien pojawić się gluten, czyli białko występujące w zbożach, na przykład w pszenicy. Niektóre dzieci, pomimo prawidłowego wprowadzania glutenu do diety, cierpią na jego nietolerancję. Jest to schorzenie nazywane celiakią, na którą choruje około 1 procenta całej populacji. Jeżeli kosmki jelitowe malucha są nieprawidłowo wykształcone, może on jeść wyłącznie makaron dla dzieci bez glutenu. W przypadku celiakii podawanie makaronu z mąki zawierającej gluten prowadzi do upośledzenia wchłaniania składników odżywczych i pojawiania się wielu przykrych dolegliwości trawiennych.

Makarony dla dzieci bezglutenowe są produkowane z mąki kukurydzianej, ryżowej i gryczanej. Ich podawanie jest bezepiczne dla wrażliwego przewodu pokarmowego. W wymienionych rodzajach mąki bezglutenowej znajdują się cenne witaminy i inne składniki odżywcze, dlatego makrony tego typu są pełnowartościowym dodatkiem do posiłku. Ich smak jest podobny do smaku makaronu z semoliny, dlatego maluchy chętnie sięgają po bezglutenowe muszelki, farfalle, nitki, spaghetti bądź cannelloni faszerowane ulubionymi dodatkami.

 

Rodzaje zdrowej żywności

Często mówi się o pozytywnym wpływie zdrowego jedzenia na nasze ciało. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak wiele zdrowych pokarmów można spotkać. Nie tylko warzywa i owoce są istotne. Odpowiednie źródła tłuszczu, białka, węglowodanów są niezbędne do tego, aby nasze ciało funkcjonowało prawidłowo. Oto lista produktów, które warto wziąć pod uwagę podczas planowania swoich posiłków z zamysłem zjedzenia czegoś zdrowego.

Węglowodany

Inna nazwa dla węglowodanów to cukry i akurat nie chodzi tutaj w tym wypadku o białe kryształki dodawane do kawy. Aby nasze ciało dobrze funkcjonowało, potrzebuje właśnie takiego paliwa. Rozróżniamy węglowodany proste, w których energia jest uwalniana bardzo szybko oraz cukry złożone gdzie energia jest dostarczana dłużej na średnim poziomie. Warto celować w tę grupę, która daje energię na dłużej i nie powoduje nagłych skoków insuliny. Jakie są źródła węglowodanów złożonych w diecie? Ciemne pieczywo i makarony, większość warzy, płatki owsiane, kasza gryczana, ciemny ryż. Zasadniczo warto szukać pokarmów bogatych w błonnik, który sprawia, iż dany składnik ma niższy indeks glikemiczny, co za tym idzie, uwalnia energię wolniej i dłużej. Unikać a najlepiej będzie wyeliminować z diety spożycie cukru spożywczego, czyli sacharozy. Za to można „dosładzać” dania np. rodzynkami.

Białko

Ten element to domena kulturystów. Jeśli nie wiemy jaka zdrowa żywność będzie dla nas odpowiednia, aby dostarczyć naszemu ciału białka, to warto popytać właśnie o to siłaczy. Co jest popularne? Nietłuste mięso: pierś z kurczaka i indyka, królik, większość ryb. Jajka mimo tego, iż mają sporo tłuszczu, są także bardzo popularne. Jeśli nie jemy mięsa, bo jesteśmy np. wegetarianami to mamy do dyspozycji soję, różne fasole, ciecierzycę, tofu. Także z pewnością każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Tłuszcz

Istnieje przekonanie, iż spożywanie nadmiernej ilości tłuszczu prowadzi do otyłości. Tak naprawdę nie ma znaczenia to, czy zjemy węglowodany, białko czy tłuszcz – jeśli przekroczymy nasze zapotrzebowanie kaloryczne, to zawsze będziemy tyć! Samego tłuszczu nie należy unikać. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bez niego nasza gospodarka hormonalna nie mogłaby sprawnie działać. Z pewnością warto, aby w naszej diecie pojawiły się takie pokarmy jak orzechy i ryby. Do sałatek idealnie nadaje się oliwa z oliwek, olej lniany. Czego unikać? Z pewnością margaryn, które mają szkodliwe tłuszcze. Także ryby z akwenów zanieczyszczonych będą raczej szkodliwe dla naszego zdrowia. Trzeba także uważać podczas łączenia tłuszczu z węglowodanami, bo łatwo można sobie zrobić bombę kaloryczną!

Co musimy wiedzieć o mleku roślinnym?

Różnorodne typy mleka roślinnego w błyskawicznym tempie zdobywają sławę. Wypijają je nie jedynie osoby z nietolerancją laktozy, weganie, lecz także wszyscy ci, jacy nie przepadają za normalnym, krowim mlekiem. Na sklepowych półkach pojawia się jeszcze więcej ich typów – migdałowe, sojowe, ryżowe, kokosowe, owsiane, orzechowe. Aż 80 proc. spośród nas nie trawi dobrze mleka krowiego. Koncerny przetwarzające żywność przyszły nam zatem z pomocą oraz ruszyły z produkcją rozmaitych typów mleka roślinnego. Napoje roślinne różnią się smakiem oraz wartościami we współzależności od owego, z czego stały zrobione.

Mleko roślinne – dla kogo?

Około 1/3 społeczeństwa ma kłopoty z trawieniem cukru nabiałowego – laktozy. Jednocześnie wraz z wiekiem spada praca laktazy (enzymu odpowiedzialnego za trawienie laktozy), co także wymaga odstawienie mleka zwierzęcego. Równocześnie niewszelkie owe osoby są gotowe zrezygnować z radości picia mleka, kawy z mlekiem bądź jedzenia dań na bazie mleka. W takim wypadku z przeznaczeniem mogą sięgnąć po mleko roślinne, jakie jest atrakcyjnym oraz dobrym substytutem. Na dobór mlek roślinnych decydują się także osoby na rygorystycznych dietach połączonych z dolegliwościami systemu pokarmowego i osoby na dietach wegetariańskich oraz wegańskich. Kolejną korzyścią mlek jest różnorodność smaków we współzależności od artykułu, z jakiego zostały zrobione.

Mleko roślinne – lepsze od krowiego?

Napoje roślinne są zachwalane jako idealna, lepsza opcja dla mleka krowiego. Nieprzyjaciele nabiału pochodzenia zwierzęcego zaznaczają przede wszystkim to, że poza ludźmi żaden ssak nie pije mleka w dojrzałym życiu. Niejednokrotnie zwraca się także uwagę na fakt, iż mleko krowie nie każdemu służy, natomiast wedle części badań jego jedzenie może mieć związek z rozwojem poszczególnych zaburzeń. Mleka roślinne różnią się od mleka krowiego nie jedynie smakiem (są mniej słodkie), lecz również wartościami. Chociaż niejednokrotnie są mniej kaloryczne, odnajdziemy w nich także zazwyczaj mniej białka (wyjątkiem jest możne w proteiny mleko sojowe). Owe robione w domowym zaciszu mają także mniej wapnia oraz witaminy D, natomiast zatem elementów, jakie pomogą m.in. uniknąć osteoporozy.

Wartość kaloryczna napojów roślinnych

Na wartość kaloryczną mleka roślinnego największy wpływ ma podstawowy element, z jakiego został stworzony. Napoje wykonane z artykułów zbożowych mają więc większą ilość cukrów, podczas kiedy owe wykonane z nasion, lub orzechów często mają więcej tłuszczu. Kupując napój roślinny, obowiązkowo należy zwrócić uwagę na jego skład oraz poszukiwać takiego, jaki w składzie nie ma dodatkowego węglowodanu i aromatów.

 

Kopiowanie treści serwisu zabronione © 2019 Zdrowie od małego!