Często mówi się o pozytywnym wpływie zdrowego jedzenia na nasze ciało. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak wiele zdrowych pokarmów można spotkać. Nie tylko warzywa i owoce są istotne. Odpowiednie źródła tłuszczu, białka, węglowodanów są niezbędne do tego, aby nasze ciało funkcjonowało prawidłowo. Oto lista produktów, które warto wziąć pod uwagę podczas planowania swoich posiłków z zamysłem zjedzenia czegoś zdrowego.

Węglowodany

Inna nazwa dla węglowodanów to cukry i akurat nie chodzi tutaj w tym wypadku o białe kryształki dodawane do kawy. Aby nasze ciało dobrze funkcjonowało, potrzebuje właśnie takiego paliwa. Rozróżniamy węglowodany proste, w których energia jest uwalniana bardzo szybko oraz cukry złożone gdzie energia jest dostarczana dłużej na średnim poziomie. Warto celować w tę grupę, która daje energię na dłużej i nie powoduje nagłych skoków insuliny. Jakie są źródła węglowodanów złożonych w diecie? Ciemne pieczywo i makarony, większość warzy, płatki owsiane, kasza gryczana, ciemny ryż. Zasadniczo warto szukać pokarmów bogatych w błonnik, który sprawia, iż dany składnik ma niższy indeks glikemiczny, co za tym idzie, uwalnia energię wolniej i dłużej. Unikać a najlepiej będzie wyeliminować z diety spożycie cukru spożywczego, czyli sacharozy. Za to można „dosładzać” dania np. rodzynkami.

Białko

Ten element to domena kulturystów. Jeśli nie wiemy jaka zdrowa żywność będzie dla nas odpowiednia, aby dostarczyć naszemu ciału białka, to warto popytać właśnie o to siłaczy. Co jest popularne? Nietłuste mięso: pierś z kurczaka i indyka, królik, większość ryb. Jajka mimo tego, iż mają sporo tłuszczu, są także bardzo popularne. Jeśli nie jemy mięsa, bo jesteśmy np. wegetarianami to mamy do dyspozycji soję, różne fasole, ciecierzycę, tofu. Także z pewnością każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Tłuszcz

Istnieje przekonanie, iż spożywanie nadmiernej ilości tłuszczu prowadzi do otyłości. Tak naprawdę nie ma znaczenia to, czy zjemy węglowodany, białko czy tłuszcz – jeśli przekroczymy nasze zapotrzebowanie kaloryczne, to zawsze będziemy tyć! Samego tłuszczu nie należy unikać. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bez niego nasza gospodarka hormonalna nie mogłaby sprawnie działać. Z pewnością warto, aby w naszej diecie pojawiły się takie pokarmy jak orzechy i ryby. Do sałatek idealnie nadaje się oliwa z oliwek, olej lniany. Czego unikać? Z pewnością margaryn, które mają szkodliwe tłuszcze. Także ryby z akwenów zanieczyszczonych będą raczej szkodliwe dla naszego zdrowia. Trzeba także uważać podczas łączenia tłuszczu z węglowodanami, bo łatwo można sobie zrobić bombę kaloryczną!